خبر خبر

برگزاري تمرين کامل دوسالانه طرح اضطراري در فرودگاه شيراز
تمرين کامل دو سالانه طرح اضطراري با رويکرد حفظ و ارتقاي آمادگي در مواقع بحراني در فرودگاه بين المللي شيراز با موفقيت برگزار شد.

 

تمرين كامل دو سالانه طرح اضطراري با رويكرد حفظ و ارتقاي آمادگي در مواقع بحراني در فرودگاه بين المللي شيراز با موفقيت برگزار شد.

تمرين طرح كامل اضطراري روز شنبه، چهارم اسفند ماه 97،با حضور فرشيد گليج مديركل دفتر مقررات فرودگاهي، مديريت بحران و پدافند غيرعامل شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران، مديركل دفتر بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي كشوري، ، مدير بحران استانداري، فرمانداري و شهرداري شيراز، مركز اورژانس و فوريت هاي پزشكي استان فارس،  سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني شهرداري شيراز،  جمعيت هلال احمر استان فارس،  پزشكي قانوني،  شركت هليكوپتري ايران،  فرماندهي منطقه هوايي شهيد دوران و پايگاه هوايي امام خميني (ره)، شركت هاي برق، گاز و آبفا، پليس و سپاه حفاظت هواپيمايي و آتش نشاني و هدايت زميني فرودگاه برگزار شد.

رضا بديعي فرد مديركل فرودگاههاي استان فارس با اشاره به الزامات ايكائو مبني بر گزاري تمرين كامل طرح اضطراري هر دو سال يكبار گفت:  محوريت اين تمرين بر اساس فرماندهي، هماهنگي و اطلاعات بوده است و هدف از برگزاري اين تمرين ارزيابي توانايي ها و تمرين وظايف كليه ارگانهاي ذيربط در هنگام بحران، آمادگي و چگونگي مديريت بحران در شرايط مختلف، فراهم بودن تجهيزات درشرايط اضطراري، آشنايي مجموعه فرودگاه با ساير ارگانهاي درگير در شرايط اضطراري، رفع نواقص احتمالي و افزايش توانايي عملياتي در هنگام بروز سوانح عنوان كرد .

وي افزود: امسال براي برگزاري تمرين كامل طرح اضطراري فرودگاه شيراز سناريو خاصي طراحي شده بود به طوري كه نه تنها تمامي حوزه هاي ايمني و امنيتي فرودگاه بلكه كليه سازمان هاي عملياتي و امدادي خارج از فرودگاه نيز درگير شدند.

در ادامه بديعي فرد عنوان كرد: دليل اصلي استفاده از اين سناريو بكارگيري روز افزون هلي شات توسط ارگانهاي نظامي و غير نظامي مي باشد كه اگر استانداردها و دستورالعمل هاي استفاده از اين نوع پرنده رعايت نشود موجب بروز سوانح مرگبار مي شود. 

براساس سناريو هواپيماي فوكر 100 با 43 نفر مسافر و كروي پروازي پس از پرواز از باند 29 راست درفاصله 2 مايلي فرودگاه بدليل برخورد هلي شات با دم هواپيما، اعلام وضعيت اضطراري مي كند و تقاضاي بازگشت به فرودگاه را دارد. در هنگام نشستن بر روي باند 29 راست، هواپيما به سمت راست منحرف و مقابل ساختمان تكنيكال بلاك دچار سانحه مي شود كه دود ناشي از آتش سوزي و انفجار، كاهش ديد كنترلر برج مراقبت را در پي دارد .

كاركنان آتش نشاني و هدايت زميني فرودگاه بلافاصله پس از اطلاع وقوع سانحه با تجهيزات كامل در محل حاضر مي شوند سپس ساير تيم هاي اطفائيه و امدادي از پايگاه هوايي شهيد دوران، امام خميني(ره)، آتش نشاني، خدمات ايمني شهرداري و هلال احمر به محل وقوع سانحه اعزام مي شوند و عمليات امدادي را انجام مي دهند . درحين مانور پرسنل حراست و سپاه حفاظت هواپيمايي با ايجاد حلقه امنيتي نسبت به جمع آوري اسناد و مدارك مسافرين و هواپيما و حفاظت از لاشه هواپيما اقدام مي كنند.

مديركل فرودگاههاي استان فارس خاطر نشان كرد: مانور كامل طرح اضطراري باحضور 200 نيروي امداد و  نجات و 60خودرو درمدت زمان 2 ساعت برگزار شد.

در ادامه این مانور نشست ارزيابي تمرين كامل دوسالانه طرح اضطراري فرودگاه بين المللي شيراز با حضور ارگان ها و سازمان هاي شركت كننده برگزار شد.

  در اين نشست؛ عملكرد ارگانها، سازمانها و واحدهاي مختلف فرودگاهي شركت كننده در تمرين طرح اضطراري مورد ارزيابي و بررسي قرار گرفت و نمايندگان بخش هاي مختلف به بيان نقاط قوت و ضعف و ديدگاه هاي خود پرداختند.

رضا بديعي فرد مديركل فرودگاههاي استان فارس، عملكرد ارگانها و سازمان ها و واحدهاي فرودگاهي را مثبت ارزيابي كرد و گفت: حضور به موقع كاركنان آتش نشاني و خدمات رفاهي فرودگاه در جريان  تمرين نشان  از آمادگي بالاي آنها مي باشد.

در ادامه فرشيد گليج مدير كل مقررات فرودگاهي، مديريت بحران و پدافند غيرعامل با ابراز رضايت از برگزاري تمرين كامل طرح اضطراري فرودگاه شيراز گفت: هدف اصلي از تمرين طرح اضطراري دست يافتن به هماهنگي، برقراري ارتباط و وحدت فرماندهي در زمان بروز سوانح مي باشد.

وي افزود: تمامي مراحل تمرين توسط ارزيابان شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران و مدير كل بررسي سوانح سازمان هواپيمايي كشوري با استفاده از چك ليست هاي بين المللي بررسي مي شود و نتايج در اسرع وقت اعلام مي شود.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد